mandag den 29. oktober 2012

Wilbur A. Smith: Mørket under solen

Bruce Curry er lejesoldat i Katangas hær. Han får til opgave at drage dybt ind i den afrikanske jungle for at hente en stor gruppe af folk, som er strandet i en lille mineby. Der er morderbander på vej til området og det bliver derfor en kamp på tid, for at nå frem og væk igen. Uofficielt går opgaven også eller måske primært ud på at få hentet en ladning værdifulde ædelstene.

Bruce Curry er en utrolig bitter mand, der har lukket alt hvad der har med følelser at gøre langt inde. Han samler sin gruppe af lejesoldater, som også har kedelige oplevelser i bagagen, og derfor er noget hårdkogte på hver deres måde. Især den ene, Wally Hendry, kommer til at spille en afgørende rolle i bogens handling, fordi han er helt og aldeles uden samvittighed. Ekspeditionen til den lille mineby udvikler sig til en rå kamp mod Afrikas vilde natur, junglens kannibaler og de hærgende morderbander. Bruce Curry møder dog også den unge enke Shermaine, som stille formår at nedbryde lidt af den hårde skal, han har bygget op omkring sig selv.


Jeg synes det er en pragtfuld bog på mange måder. Wilbur Smith forstår at beskrive Afrikas natur, så jeg næsten føler at have været der selv. Bogens handling er enormt spændende og umulig at slippe undervejs. Samtidig beskriver forfatteren flere af lejesoldaterne rigtig godt, hvor man først får deres indbyrdes adfærd beskrevet og igennem bogens handling langsomt får lidt baggrundshistorie om de enkelte. Denne bog har dog ligesom flere andre af Wilbur Smiths bøger en unødvendig grundig beskrivelse af voldshandlingerne, det synes jeg er direkte kvalmende at læse og må indrømme at disse sider af bogen kun er skimmet igennem. Måske det er mig, der er sart, men jeg synes ikke det bidrager med noget i forhold til handlingen. Men jeg bliver alligevel nødt til at give bogen topkarakter og glæder mig over, at Wilbur Smith har skrevet så mange bøger, at jeg har mulighed for mange spændende læsetimer endnu.



Vurdering: 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar