lørdag den 27. oktober 2012

Thomas Rathsack: Jæger - i krig med eliten

Det er jo altid spændende at danne sig sit eget indtryk af en bog som har været omdiskuteret i pressen. Umiddelbart kan jeg nu ikke se, hvordan denne bog skulle udgøre en sikkerhedsrisiko i forhold til de tv-udsendelser, der sendes om jægerkorpset. Men det er måske også svært for mig som udenforstående at vurdere hvor meget betydning det har at offentligheden får kendskab til at jægerkorpset har været udsendt en del mere end der er offentliggjort tidligere.

Jeg forventede en bog lidt i stil med B.S. Christiansens "Et liv på kanten". Der er da også ligheder, men denne bog af Thomas Rathsack stikker lige lidt dybere. Læseren bliver medbragt på de hemmelige missioner fra start til slut, og får dermed et helt andet indblik i hvilke forhold disse elitesoldater opererer under. Utrolig spændende, men også skræmmende. Bogen kommer hele vejen rundt fra Thomas Rathsacks barndom og til han som veluddannet elitesoldat indtræder i hemmelige missioner i verdens brændpunkter. På tidspunkter i bogen er der lige vel meget "her kommer jeg, se mig" stemning i bogen, men det hører måske lidt med til de personligheder som presser sig helt ud til grænserne.


Men alt i alt en spændende og interessant bog, som også giver et andet indblik i lokalbefolkningens vilkår i de lande hvor jægerkorpset har opereret, end man får fra massemedierne.


Vurdering: 4/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar