mandag den 29. oktober 2012

Jane Aamund: Vindue uden udsigt

Bogen er delt op i tre separate fortællinger. Først får vi historien om to filippinske kvinder, som kommer til Danmark for at være au pair piger hos velstillede familier i Nordsjælland. Denne skildring er på flere måder underholdende. Pigernes syn på danskerne og deres måde at indrette livet på får nogle underholdende og tankevækkende ord med på vejen.
Den anden historie er fra forfatterens egen barndom, hvor de havde piger fra Jylland til at hjælpe med børnepasning og husholdning. Dette gav nogle helt andre problemer og sjove situationer, som der berettes meget åbent om.
Til sidst hører vi om en brasiliansk pige, som er indstillet på at finde sig en ægtemand og komme væk fra det fattige miljø som hun er opvokset i. Pigen gifter sig med en dansker og nu får vi så hendes historie om integrationsprocessen som hun nu oplever ved at komme til Danmark og leve efter de normer som det kræver uden at tabe sin egen identitet.

Jeg har ikke før læst bøger af Jane Aamund, men fik indfriet de forventninger jeg havde. Hun skriver meget letlæseligt, men uden at det bliver kedeligt og unuanceret. Jeg følte mig godt underholdt mens jeg læste og undervejs er der også tankevækkende episoder som sætter hverdagen lidt i perspektiv. 


Vurdering: 4/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar