lørdag den 27. oktober 2012

Anders Roslund: Udyret

”Udyret” handler om pædofili. Bogen starter med et uddrag af en pædofils forbrydelse fire år tidligere, hvor han dræber og misbruger to 9-årige piger på det groveste. Det er så slemt at selv garvede kriminalfolk og retsmedicinere aldrig har set noget lignende. Nu fire år efter forbrydelsen skal den pædofile Lund transporteres fra fængslet og til hospitalet og af uforklarlige grunde er der kun 2 fangevogtere med transporten. Lund får held med at flygte og nu er det kun et spørgsmål om hvor længe der går, før Lund forgriber sig på en eller flere små piger igen.

Bogen var slet ikke som jeg forventede, jeg troede at jeg fik en åndeløst spændende krimi hvor jeg skulle følge politiets, offentlighedens og pressens jagt efter en meget hadet forbryder - men jeg fik kedelige og skiftende kapitler om diverse desillusionerede fængselsledere, kriminalbetjente, fadere og sågar kriminelle i fængslet. Jeg synes også det var mærkeligt og uinteressant at læse om en efterforskning, hvor man hører mere om en kriminalbetjent Ewerts kærlighed til musik end selve sagen.

I stedet for en krimi synes jeg mere jeg læste et oplæg til debat omkring selvtægt, retfærdighed og grænsen for "offentlighedens" ret til at dømme andre som har modtaget og fuldført den officielle straf for deres forseelse. Det er da absolut en bog som man kan snakke og diskutere holdninger ud fra, men det er bare ikke den forventning læseren har efter at have læst på bogens bagside. Bogen får derfor kun 2 stjerner hos mig. 


Vurdering: 2/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar