søndag den 5. maj 2013

Update på Sony Reader



Ipad holderen er god som E-bogs holder når man er lidt doven ;-)

Nu har jeg jo efterhånden haft min kære e-bogslæser et godt stykke tid, og den er blevet flittigt brugt! Jeg er vildt glad for den, og er faktisk gladere for at læse en bog på den end en almindelig papir bog. Jeg får også købt mange flere bøger end tidligere – nu får jeg nyhedsmails fra saxo, booksnob, mibook og mubook  og der er faktisk jævnligt gode tilbud. Det fungerer alt for fint med at købe lige så snart tilbuddene er der og vupti så har man den nye bog. Jeg sørger for at sikkerhedskopiere alle indkøbte bøger, så jeg kan indlæse dem igen hvis der skulle ske noget med reader eller/og pc.

 Jeg læser flere engelske bøger, det fungerer bare fint med at kunne slå et ord op i den interne ordbog bare ved at trykke på ordet – i stedet for at skulle hen og slå det op. Samtidig er de engelske udgaver nogle gange noget billigere. Jeg kan dog nogle gange undret mig over at jeg får beskeden ” den bog må ikke sælges til dit land” når jeg forsøger at købe en engelsk bog på amazon… Jeg er rigtig glad for at jeg kan bladre i bogen både via knap og via berøring af skærmen – jeg ville nødig undværre min ”bladre” knap – for det gør det altså noget nemmere at betjene bogen med en hånd.

De forbedringspunkter jeg har til Sony er følgende:
  • ·         Skærmen er en smule for blank, sommetider giver det genskin i skærmen så man lige må vinkle den lidt anderledes. Det er ikke noget problem at læse i solen, det er nærmest ligesom når man læser et ugeblad der også kan give genskin når man vinkler det på en bestemt måde.
  • ·         Håndtering af PDF-filer. Når jeg laver om på skriftstørrelsen, så teksten står i en læsbar størrelse, så forsvinder noget af teksten. Første gang jeg læste en bog i PDF format kunne jeg ikke finde hoved og hale i de første sider indtil jeg fandt ud af at der manglede noget efter hvert sideskift. Problemet har jeg løst ved at bruge freeware programmet Calibre og omkonvertere til Epub format. Det er ikke altid lige smukt stillet op, men hele teksten er med og den manglende finjustering generer ikke min læsning. Jeg bruger i øvrigt også Calibre til at omkonvertere format når jeg køber bøger via Amazon, da de jo er i Kindle format.
  • ·         To gange ved synkronisering med Reader programmet på PC er en af de tidligere bøger forsvundet fra Readeren. Jeg ved ikke om det skyldes en fejl 40, men eftersom jeg bare siger ja til at synkronisere mellem Reader og PC, så tænker jeg ikke det er mig der er problemet ;-)
Mangler jeg det indbyggede lys som Kobo og Kindle har mulighed for – Nej. Jeg har også bøgerne på min Ipad og kan læse på den hvis jeg sidder et sted hvor der ikke er lys nok. Men det vil da helt sikkert være en udmærket feature at få med. 

Skulle jeg vælge E-reader i dag ville jeg stadig vælge Sony, og det vil jeg fordi: 

  • ·         Den kan bruges til bøger fra E-reolen
  • ·         Den kan knapbetjenes og det bruger jeg meget
  • ·         Den kan læse Epub format uden konvertering (jeg køber flest danske bøger som ofte er Epub)
  • ·         Dens hukommelse kan udvides med mikro SD op til vistnok 6 GB
·         Dens mangler i forhold til konkurrenterne synes jeg ikke opvejer fordelene, men jeg kender dem jo selvfølgelig også kun fra diverse youtube videoer.
 

3 kommentarer:

  1. Jeg er også helt vildt glad for min e-bogslæser. Min Kindle.
    Du skal bare købe på Amazon.com i stedet for Amazon.co.uk. Så er du ude over udelukkelsen. Aner ikke, hvorfor det er sådan. :-)

    SvarSlet
  2. Jeg må prøve amazon.com i stedet, men det er da en lidt underlig problemstilling - mon de tror vi er analfabeter i lille DK ;-).

    SvarSlet
  3. Jeg køber også fra amazon.com til min Kindle (som jeg absolut elsker BTW ;)), og husk endelig at der er herre mange tilbud på amazon.com hele tiden. Det er bare om at finde dem.. Men jeg har læst sååå mange virkelig gode bøger til enten gratis eller 0.99 $. Kan slet ikke forstå hvordan de kan være så gode, og så sååå billige.

    SvarSlet