mandag den 13. maj 2013

1. juni 2009: Skarresø motion - en halvmarathon i varmen

Et gammelt indlæg mere fra min første blog :-)

Sidste år løb jeg kvartmarathon rundt om Skarresø 2. pinsedag, så i dag mente jeg at en halvmarathon måtte kunne gennemføres også trods den utroligt varme dag vi så frem til. Der er 3 ruter at vælge imellem, 6 km, kvart marathon og halv marathon. Løbet startede kl. 14. Løbet er med gammeldags tidtagning og der var lidt mange mennesker i starten. Som sidste år var der kø for at komme over broen og ind i skoven, lidt et irritationsmoment så kort efter start. Bakkerne begyndte så småt allerede ca. 2 km fra start, men benene var jo friske og det var intet problem. Der var væskedepot efter 3 km og her havde de meget travlt med at prøve at følge med den linde strøm af løbere som kom og var tørstige, altså var der ventetid hvis der skulle drikkes allerede her. På halvmarathonen var der i alt 7 væskedepoter og det var kun det første som havde problemer med at følge med, så alt i alt velfungerende. Ruten fortsatte ud på asfalt og ud i solen efter at have været i skovens svalende skygge. Faktisk var det så varmt at skoene klæbede til asfalten som var blevet noget varm i solen. Et smut i skoven før vi igen kom på asfalt og fulgte jernbanen et stykke, så under jernbanen og så turens værste bakke, en lang sej en, så en lille "pause" og derefter endnu en bakketop. Resten af turen var så i skov og på stier langs søen. Flere gange med smuk udsigt over vandet. Lidt bakker stadigvæk, men ikke nogen seje eller lange.


Jeg fik første omgang på 1 time og 2-3 min og synes egentlig at benene havde det ok. Bakkerne virkede dog stejlere her på anden runde og det var nu også tyndet alvorligt ud i antallet af løbere. Jeg kunne faktisk kun se en mand sådan ca. 150 meter forude som jeg hentede ved væskedepotet og så fulgtes vi næsten resten af vejen. Jeg stoppede stadig ved alle væskedepoter og stod stille og drak lidt, turde ikke andet i den varme. Jeg måtte lige gå op af den stejle bakke efter jernbanen, men ellers gik det ok med ben og vejrtrækning. Havde overskud til at sætte farten lidt op på de sidste km og nåede i mål i tiden 2:11:26 som er en ganske fin tid for mig. Herefter var det skønt at få lidt frugt og vand på toppen af bakken ved målet. Absolut et løb der kan anbefales, men også en lidt hård og bakket rute. Det var dog dejligt at få testet halvmarathon formen her knap 14 dage inden løbet ved Storebælt, som jeg glæder mig meget til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar