tirsdag den 23. april 2013

Tyler Hamilton: Det hemmelige løb

I denne bog fortæller Tyler Hamilton om sit liv som professionel cykelrytter og også ganske lidt om sin barndom og ungdom. Tyler lægger ikke fingre imellem, men tager læseren med helt ind bag kulisserne i den dopingfyldte cykelverden, hvor pengene dominerer og personlige grænser for rigtigt og forkert flyttes. Om bogen præsenterer den rene sandhed eller ej skal jeg ikke kunne sige, men med de dopingskandaler der har været er der jo ingen tvivl om at sporten er gennemsyret af snyd med diverse dopingmidler. Jeg blev overrasket over, hvor spændende bogen faktisk var. Jeg havde regnet med at det var sådan en bog jeg ville læse et kapitel i engang imellem, men faktisk havde jeg svært ved at slippe den igen. Skal man være sportstosset for at læse denne bog? Tja måske og så alligevel ikke, jeg tror godt den kan være interessant for ikke sports mennesker – netop fordi den bare giver et billede af et liv der afviger så meget fra hvad de fleste overhovedet kunne forestille sig. 

Mit syn på doping har med denne bog ændret sig lidt. Jeg forstår stadig ikke de tør gamble sådan med deres helbred, men har fået et indblik i hvorfor det i situationen kan synes som en nødvendighed. Ærgerligt er det dog, at det kan synes nødvendigt for at gøre sig gældende i toppen af de hårde cykelløb. 

Vurdering: 5/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar