fredag den 4. januar 2013

Intervalløb - noget fanden har skabt....

Løb i pandelampens skær (billede lånt fra anden blog)
Nu var det så tid til første intervaltur ifølge mit program fra http://mit-loebeprogram.dk/ . Det er MEGET længe siden jeg sidst har løbet interval og jeg havde glemt hvor absolut hæsligt det er ;-)

At turen måtte løbes i mørke gjorde ikke lysten større, men løbes skulle der jo. Det var 6 intervaller af 500 meter - rimelig overskueligt skulle man mene. Jeg havde fundet en strækning med nogenlunde fladt terræn og sidevind - modsidevind den ene vej, men rimeligt. Første interval var hårdt! Andet interval var hårdere! Tredje interval slemt - jeg var sikker på ikke at gennemføre. Fjerde - juhuu over halvvejs, det gav lige lidt energi. Femte - hårdt. Sidste interval - der løb jeg mig død 100 meter for tidligt... Nå men ok tilfreds når jeg lige ser bort fra tempoet, som jeg tidligere har løbet halvmarathon i!! Ja formen er elendig - jeg ved det, men jeg kæmper for at den igen bliver bedre :-)

Nu er jeg så tæt på at have gennemført 2. uge med træningsprogram fra mit-loebeprogram.dk/. For mig har det altid været inspirerende at følge et program - jeg får ligesom taget mig sammen til mere. Her er så den ekstra feature at man uploader sin tur med det pågældende træningspas ind i sit program på deres hjemmeside og så viser den hvor godt man har fuldført i forhold til målet, og den udregner nogle intensitetspoint - det er lige noget for en statistik/tal nørd som mig... I love it!!! 
Selve programmet er dog ret skrapt rent tempomæssigt, men heldigvis er der også beskrevet en form for intensitet ved selve træningspasset f.eks. Almindelig tur. Dette betyder ikke nødvendigvis at du hyggejogger hele vejen, men tempoet skal føles behageligt. 
Der lytter jeg mere til min krop end til programmets fastsatte tempo - for ellers løber jeg med tungen ude af halsen hele tiden. Når det skal være hårdt, så gi´r jeg den dog hele armen... og heldigvis har benene det fint indtil videre. 

4 kommentarer:

  1. Interval er bare rædsomt og helt sikkert fandens værk ..... men hold da op, hvor det bare virker :o)

    Jeg er fuldstændig med på dét med programmer og tal/statistikker - det driver også mig rigtig godt. Hvis jeg ikke har et mål og en plan, bliver det bare en omgang leverpostej-løb ;o)
    Hilsen Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber også at se en god effekt af intervalløbet ellers skulle pokker da stå i at pine sig selv på den måde ;-)

      Ja et mål skal der være - jeg har bare ikke helt fastsat mit endnu, jeg har et i hovedet, men mangler lige at tro på at benene holder. Skader har desværre været min faste følgesvend alt for længe.

      Slet
  2. Så er du da i gang med noget virkelig seriøs træning der...;-) Jeg hader hader hader intervaller, men det skal jo til. Det skidt! ;-) Rigtig god træning til dig og krydser fingre for ingen skader.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også så meget brug for noget seriøs træning, så det er bare om at bide i de sure intervaller og bare gøre det ;-). Det ville jo være dejlig nemt om den gode form kom hjemme på sofaen mens man læste en god bog....men sådan er det jo desværre ikke. Hårdt arbejde er vejen frem :-)

      Slet