onsdag den 16. januar 2013

Sara Gruen: Vand til elefanterne








Bogens hovedperson Jakob Jankowski er 93 år gammel og bor nu på plejehjem, hvilket ikke altid er uproblematisk når man gerne selv vil bestemme over sit eget liv. Cirkus kommer til byen og det får Jakob til at tænke tilbage. Jakob har nemlig selv arbejdet i et cirkus. Som 23-årig blev Jakob med et slag forældreløs, da han er ved at skulle tage sin afsluttende eksamen som dyrlæge. Frustrationen og sorgen driver Jakob væk fra alt det kendte og han magter ikke at færdiggøre sin uddannelse. For at komme væk springer Jakob på et tog som tilfældigvis er Brødrene Benzinis cirkus. En helt ny verden åbner sig for Jakob hvor der under den polerede facade lurer fattigdom, nød og ulykke. 


Jeg blev fuldstændig betaget af forfatterens måde at fremstille den nutidige 93-årige Jakob med en humor og et klarsyn som er sjældent set. 
Citat fra side 18, hvor Jakob betragter de andre beboere på hjemmet :


”ENTEN ER DER SKET en ulykke, eller også er der vejarbejde, for en sværm af gamle damer står klistret til vinduet for enden af gangen som børn eller tugthusfanger. De er spindelvævsagtige og skrøbelige med hår så fint som tågedis. De fleste af dem er godt ti år yngre end jeg, og det forbløffer mig. Selv om kroppen forråder én, nægter sindet at give sig.  Jeg er blevet parkeret på gangen med mit gangstativ.”


I starten blev jeg ikke fanget så meget ind i cirkus-historien, men så mest frem til de passager, hvor der skildres om den nutidige Jakob. Lige så langsomt blev jeg dog alligevel revet med af skæbnerne fra Jakobs ungdom. Historien skildrer nogle vilkår og en afmagt som er så svær at forestille sig, og samtidig fascineres jeg af cirkusmiljøet set indefra. Bogen er illustreret med gamle cirkusbilleder ved mange af kapitlerne og dette understreger historien på allerbedste vis. 


Vurdering: 4/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar