mandag den 28. januar 2013

Jussi Adler-Olsen: Marco effekten



Generelt elsker jeg krimier af Jussi Adler-Olsen, jeg har dog kun læst dem som er i serien med Afdeling Q. Det var også med store forventninger at jeg gik i gang med Marco effekten. Den unge Marco befinder sig illegalt i Danmark og tjener en forbrydergruppe ledet af hans farbror Zola. Marco er bare led og ked af at stjæle og bedrage i hverdagen og nyder sine fristunder på de lokale biblioteker, hvor han suger almen viden til sig. Marco drømmer om mulighed for at uddanne sig og få et helt almindeligt liv. En dag får Marco nok af Zolas brutale styrring af gruppen og stikker derfor af. Mens han gemmer sig for Zola og hans håndlangere ”snubler” han over et lig, som Zola har gemt af vejen. Der indledes nu en ren heksejagt på Marco af Zolas håndlangere, da de er bange for at han vil sladre om gruppens aktiviteter. Zola er involveret i en svindelsag som trækker tråde vidt omkring lige fra en bank, et ministerium og til udlandet, derfor involveres også flere i jagten på Marco. 


Afdeling Q bliver tilfældigt involveret i sagen pga. en gammel forsvindingssag, og prøver nu at finde hoved og hale i den spegede sag. De støder også på Marco flere gange, men han når også at stikke af fra politiet.

Krimien er absolut spændende, men i mine øjne trækker det lidt ned at Marco nærmest har en overnaturlig evne til at klare sig og slippe fra sine forfølgere. Det virker meget urealistisk og irriterede mig lidt undervejs. Når man dog ser bort fra det, så er bogen absolut spændende og velskrevet. Beskrivelsen af de 3 faste personer i afdeling Q er uovertruffen – det er en fornøjelse at læse om deres samspil,  humor og komme lidt mere ind på livet af dem. Jeg glæder mig til den næste krimi om Afdeling Q, men kunne jo give mig i kast med de andre krimier som Jussi har skrevet – mens jeg venter ;-)


Vurdering: 4/5

Ingen kommentarer:

Send en kommentar