mandag den 7. februar 2011

En bog til løbeturen

Endelig er grusvejene igen farbare på løbeben :-)
I dag har jeg fået en creative zen afspiller, det er også kun ½ års tid siden min oldgamle mp3 afgik ved døden. Jeg har dog ikke savnet den så meget på løbeturene, for jeg er ikke så meget til musik i ørerne. En ting jeg dog har manglet lidt er at høre lydbøger på mine langture - og dem skal der nu gang i igen. "Jordens søjler" af Ken Follett ligger nu klar og bliver et hyggeligt genhør inden jeg skal høre fortsættelsen "Uendelige verden" som jeg aldrig har læst/hørt.

Den forgangne uge gik fint. Jeg fik løbet 40 km i alt, så det er fint ifølge mit reviderede program (men 25 mindre end det oprindeligt var planen i den uge). I går var jeg jo pludselig kaldt på arbejde og da det regnede da jeg havde fri - så blev det 17 km på løbebånd. Det gik egentlig fint, benene var friske - så det var intet problem at løbe de 11 km i marathontempo (5:52). Jeg havde taget pulsrem på fordi det er længe siden jeg har checket pulsen under løb - men efter ca. 4-5 km så målte den som vinden blæser. De første 3 rolige km lå pulsen på 150 og steg til ca. 160 da jeg gik op i tempo. Så fik jeg ellers sjove målinger på 191, så 203 og sådan sprang den rundt. Pyt jeg løb rimelig afslappet videre og klarede mit træningspas uden problemer.

Flere har spurgt til om jeg løber efter program, og ja det gør jeg. Jeg fik kontakt til Kjetil Havstein sidste sommer, og han styrer nu min træning med "hård hånd" ;-). Grunden til at jeg tog dette initiativ var ønsket om at løbe marathon. Jeg har i et par år leget med tanken og har også fundet programmer på nettet, men er sjældent nået ret langt før jeg er sprunget fra. Sidste vinter startede jeg så igen på et program fra nettet med henblik på at løbe Cph marathon. Jeg nåede også det meste af træningen igennem, men lige i starten af nedtrapningen fik jeg en fiberskade i læggen og måtte med stor sorg opgive løbet. Langsomt, meget langsomt kom jeg igang igen over de næste måneder men var meget i tvivl om hvordan jeg skulle komme videre, for lige når jeg synes det gik godt så fik jeg en kraftig advarsel fra mit ben og måtte trappe ned igen. Så mailede jeg lidt frem og tilbage med Kjetil, og han fik mig fra min idé om at HC Andersen skulle være målet. Det var selvfølgelig for tæt på i forhold til min aktuelle træningsstatus. Derfor blev målet at løbe Skovmarathon i St. Dyrehave i november. Kjetil laver nogle rigtig gode og varierede programmer, så træningen bliver absolut ikke kedelig. Samtidig får man god feedback på træningen og god vejledning på mange af løbets facetter - han var super at have på sidelinien i tiden op til mit første marathon. Kompetente og gode svar på alle de spørgsmål en førstegangsløber nu har og jeg fik en kanon oplevelse på den smukke novemberdag i St. Dyrehave. Så efter første marathon var jeg slet ikke i tvivl om at jeg ville fortsætte med et personligt program fra Kjetil frem til Cph marathon, og derefter vinker der jo nok et nyt mål i horisonten :-). 

Denne uge byder på 3 træningspas. Korte intervaller i morgen, tærskeltræning torsdag og så en laaang tur i weekenden.

1 kommentar:

  1. Jeg hører altid popmusik, når jeg løber, men lydbøger var måske et ganske fint alternativ :-)

    SvarSlet