tirsdag den 12. februar 2013

Ole Clifford: Flyspotteren


Kort efter start styrter et passagerfly ned i Kastrup lufthavn. Martin Varberg bliver chef for havarikommisionen og finder hurtigt ud af at mange økonomiske interesser også knytter sig til opklaringsarbejdet også set med internationale øjne. Martin er dog opsat på at finde sandheden uden hensyn til disse forskellige interesser, men det er ikke et let arbejde. En excentrisk flyspotter, Viktor Thomsen, har overværet flyulykken på tæt hold og også filmet både ulykken og hele take-off episoden. Viktor påstår nu at han har fundet frem til årsagen til ulykken udelukkende ved brug af sine optagelser og en lommeregner.  Ikke alle er dog interesserede i at sandheden kommer frem og der tages ekstreme midler i brug som koster menneskeliv. 


Den tidligere it-hacker Mikkel Alvarssen blandes også ind i sagen, da han kontaktes af en amerikaner som arbejder for en underleverandør til det amerikansk producerede ulykkesfly. Underleverandøren ønsker at finde sandheden om flystyrtet, da det påvirker dem på ordrebogen og de derfor er undervejs til en konkurs. Mikkel søger bevismaterialer, men det viser sig at beviserne slettes et for et og Mikkel er hele tiden et skridt bagefter.


Jeg er efterhånden ved at udvikle mig til stor Ole Clifford fan. Det er bare vanvittig gode plots, lige efter min smag. Der bygges god spænding op, man sidder som læser og speeder læsningen op fordi man bare må vide mere… det er lige sådan en god krimi er efter min mening. Denne bog leverer også spænding. Starten er dog lidt tung, fordi der skrives om en masse flytekniske detaljer, som dog har relevans i forhold til at forstå den endelige opklaring af flystyrtet. Efter den lidt træge start leverer Clifford den sædvanlige spænding og jeg glæder mig til næste bog fra hans hånd. Min eneste klage – Cliffords bøger er ikke at finde som e-bøger, øv – ville ellers gerne have dem til min samling.


Vurdering: 5/5

1 kommentar:

  1. Hvor hyggeligt med en kommentar fra en ny læser :) Hvis du da er ny.. :P

    SvarSlet