mandag den 4. april 2011

Halvmarathon i Jægerspris

Tiden iler og selvom jeg ikke når at blogge så meget, så får jeg altså løbet :-). Uge 13 blev også sluttet af med en konkurrence. Denne gang gik turen til Jægerspris, hvor der bliver afholdt Grevinde Danner løb. Et absolut skønt løb, hvor hele ruten faktisk foregår i skov og primært på grusstier - flere steder med udsigt over vandet. Det er lige et løb for mig. En yderligere glæde ved dagens løb var at min mand efter 10 måneders skadesforløb endelig også stod klar til at løbe halvmarathon. Det er nu så meget hyggeligere når vi begge skal afsted.


Jeg var meget usikker på hvad mit mål skulle være på dagens løb, for ugen har været ret km-tung og benene dermed måske lidt mærkede trods en fridag lørdag. Mit udgangspunkt blev derfor at føle efter de første km om det "bare" skulle blive en fornøjelsestur. Regnen begyndte ca. 30 min før start og da vi startede silede det bare ned - surt. Der var noget fedtet flere steder men ok at løbe. Benene føltes gode og jeg tænkte at ok så løber jeg bare - det må briste eller bære. Jeg synes at en km-tid lige omkring 5:30 føltes ok, men havde lidt svært ved at tro at det kunne holde hele vejen. Som næsten altid måtte jeg lige klare et lille toiletbesøg efter 4-5 km, møgirriterende at bruge tid på og det er altså ikke fordi jeg drikker ret meget i timerne op til løbet. Lidt øv, men heldigvis ødelagde det ikke min gode rytme og den konfortable følelse ved 5:30 pr. km. Det var nu blevet tørvejr og dermed måtte jakken også af.

Ved 14 km havde jeg en mindre krise, det er dybt mærkeligt - jeg havde lige løbet og tænkt wow hvor går det stadig let og ubesværet og pludselig var benene tunge og åndedrættet besværet. Krisen var heldigvis hurtigt ovre og løbet føltes igen mere let. De sidste 4 km begyndte jeg dog at kunne mærke at jeg havde presset citronen, men samtidig kunne jeg se at selvom farten gik noget ned ville jeg stadig nå under 2 timer når jeg var i mål og det er for mig en god tid :-). Super fedt at løbe i mål i tiden 1:58:37 - hvilket jeg slet ikke havde troet mig i stand til på nuværende tidspunkt. Min mand havde også haft et godt løb og havde det stadig godt i benene. Så nu er vi klar til en god og forhåbentlig skadesfri løbesæson. 


For lige at dryppe lidt malurt i bægeret, så har mine gode klubkonkurrenter Harry og Jørgen også løbet halvmarathon på samme dag - dog i Greve. Jeg har lige checket deres tider og Harry løb på 1:58:28 og Jørgen på 1:58:32 - hmm igen slået med marginaler ;-). Min uge blev så sluttet med ialt 77,5 km på løbskontoen - ikke dårligt! 

Uge 14 er så "hvileuge" med kun 45 km på programmet, og de 8 km er klaret i dag:-).

7 kommentarer:

  1. Flot ½ maratontid. Og en meget fin beretning. Du er vist ved at være toptunet til de kommende løb. Men du har også i den grad arbejdet målrettet på det.
    Og så giver du mig gode idéer til løb næste sæson. Det er jo super, når jeg egentlig gerne vil løbe de lidt mindre og små løb. Så jeg holder øje med både Sorø og Grevinde Danner til næste år. Hvis jeg kan huske det.... ;-)
    Knus fra mig :-)

    SvarSlet
  2. Ej hvor stærkt.

    Den tid vil jeg gerne matche - men det ved du jo!!

    Løb du med pulsbælte? Hvis da, hvilken pulsreserve kunne du ligge på?

    Og så har jeg lige lavet en alders og kønsgradueret udregning... http://loebesiden.dk/beregn_aldersgraduering.php

    Jeg skulle løbe halvmarathon i 1.41.37 for at matche dig.

    Du er rap på fusserne...

    SvarSlet
  3. Tillykke med løbet. Slog du din mand?

    Tror pokker, at du synes der var tunge ben med alle de kilometer du har løbet forud i ugens løb. Sikken dog som du løber, jeg bliver så misundelig.

    Du skulle da have løbet med klubkammeraterne, for pokker en slutspurt i var endt med, hvis vi kan regne med, at I havde løbet lige så tæt.

    Efter min halvmarathon søndag har jeg dog indset, at ruten begyder meget for resultatet.


    Frederik: Underligt link. Jeg skal vist kigge nærmere på det for at få det samme ud af linket, som du har fået.

    SvarSlet
  4. Tak for jeres søde kommentarer :-)

    Katrine: Dejligt at jeg kan give dig ideer til fremtidige løbsoplevelser.

    Frederik: Du skal nok komme under de 2 timer! Jeg løber sjældent med pulsbælte, for så bruger jeg alt for meget energi på at have ondt af mig selv undervejs. Jeg forstår iøvrigt ikke helt den beregner du henviser til, kan du forklare hvordan man bruger den?

    Hammy: Næ min mand kommer jeg aldrig i nærheden af at slå - ikke engang når han er i dårlig form. Han løb på 1:47:55 selvom han tog den med ro. Ja det kunne have blevet en rigtig slutspurt hvis jeg også havde været i Greve, hvis ikke det bare havde givet et helt andet resultat;-).

    SvarSlet
  5. Flot tid og godt du er så meget på rette vej til den kommende sæson.
    Giver mig et skub ud i løbeskoene at læse om din træning.
    Knus

    SvarSlet
  6. Okay vedr linket.

    Jeg ved ikke om jeg bruger det rigtig.

    http://loebesiden.dk/beregn_aldersgraduering.php

    Indtastede ovenstående halvmarathon tid, alderen (41), Køn: Kvinde.

    Aldergradueret præstation: 58.34 %

    Så prøvede jeg at finde hvor hurtigt jeg skal løbe for at få en:

    Aldergradueret præstation: 58.34 %

    Det svare ang. til:

    01:41:27 sådan cirkus...

    Det er måske forkert brug af beregneren?

    SvarSlet
  7. Det lyder jo egentlig temmelig logisk :-). Den havde jeg bare ikke lige fanget i farten da jeg kiggede på beregneren. Men om det så stemmer overens med virkeligheden er jo så nok lige spørgsmålet, men du gjorde mig da ihvertfald lige lidt mere glad for min tid ;-).

    SvarSlet