søndag den 17. april 2011

Brøderupløb med ufortjent Post Cup kaos

I dag afholdt min løbeklub det årlige Brøderupløb med 2 distancer, 12 km og halvmarathon. Jeg skulle løbe halvmarathon og glædede mig til den kuperede rute. Jeg lagde stille og roligt ud, planen var egentlig bare at løbe en rolig træningstur. Benene ville det dog anderledes, de føltes nemlig friske og gode, så farten blev sat lidt op. Efter 5 km måtte min evige klub"konkurrent" Harry desværre udgå, men forude kunne jeg stadig se Jørgen og jeg vidste også at John var forude et sted. Så efter ca. 8 km kom jeg til Post Cup kaosset. Vi løb et stykke af en mindre vej og pludselig ser jeg en motorcykel komme kørende foran en stor gruppe cykelryttere. Fuck tænker jeg det her kan godt blive farligt og trækker godt ind i siden af vejen og råber pas på til dem bagved - mens jeg tænker at politiet da er virkelighedsfjerne når de giver tilladelse til 2 løb på samme strækning. Gruppen af cykelryttere kommer forbi uden de store farefulde situationer, men så kommer deres følgebiler - og jeg ved ikke hva fanden (sorry) de bilder sig ind, for de trækker sgu ikke ind til deres side af vejen. Flere løbere må springe ind i rabatten for ikke at blive klappet af sidespejle fra bilerne, men bilerne får tilgengæld nogle dunk af flere vrede løbere. Nå så er de heldigvis forbi og vi kan løbe videre uden fare for liv og lemmer.

Bakkerne undervejs trak lidt tænder ud (især Stavnsstrupbakken - pyh), men jeg synes stadig at jeg havde det ok - jeg kender jo ruten og vidste at de sidste 3-4 km er mest op af bakke og i modvind. Inden sidste depot løb jeg til min overraskelse udenom John - jeg så ham faktisk slet ikke før han sagde hej. Fremme ved depotet når jeg Jørgen, og snupper lige et krus med vand. John løber forbi og kommer dermed foran igen. En hurtig mundfuld vand og afsted med mig. Nu foran Jørgen og efter kort tid passerer jeg også John. Men nu sætter bakkerne ind og jeg kan mærke at mine kræfter også er ved at være brugte. Farten justeres lidt ned og jeg kæmper mod bakkerne og vinden. Jeg kan dog se at mit forspring til de to herrer øges og det giver måske også lidt energi. Jeg kan super tilfreds løbe over målstregen foran John og Jørgen i tiden 2:01:46. Det er så lige næsten 6 min bedre end sidste år...

Jeg kan høre at flere snakker om episoden med cykelrytterne, og vores klub har haft kontakt med politiet - det viser sig at de var kørt forkert og jo absolut ikke havde tilladelse til at køre der hvor vi havde løb. Faktisk havde feltet af cykelryttere kørt med og imod vores løbere ikke mindre end 3 gange - forventet at vores officials stoppede trafikken for dem (hvilket de jo altså ikke må), og der havde også været farlige situationer hvor biler på landevejen måtte bremse hårdt op for cyklerne. Samtidig havde nogle i følgebilerne siddet og givet fingeren til vores officials. Behøver jeg sige at der var nogle som skummede af vrede. Hvad er det dog for en opførsel? De var kørt forkert, generer et lovligt løb og så opfører de sig sådan! Min respekt for "professionelle cykelryttere" og deres følgesvende er dalet til under nulpunktet. 

Nå nok om det - mit løb gik forrygende og var alt i alt en superoplevelse selvom de sidste km var megahårde!! Iøvrigt en stor hånd til efterskoleeleverne fra Brøderup efterskole som flere steder på ruten leverede en fantastisk stemning med deres vejvisen og søde heppen på løberne. Forude er nu 3 uger med rigtig mange km - benene føles klar og Dmi lover godt vejr:-)

4 kommentarer:

  1. Jeg sidder og bliver lidt gammeldags sur og forarget på jeres vegne. Not OK! Hvad er der sket med at de stærke/hårde trafikanter passer på den svage? Åbenbart ikke når det gælder cykelløb....
    Og ellers tillykke med en flot tid. Jeg løb selv den korte distance til Brøderup løbet sidste år, da den unge mand på matriklen var elev på Brøderup. Næste år skal vi løbe igen, fordi Storepigen skal på Brøderup fra august. Så måske ses vi næste år? :-)
    Knus og god dag herfra

    SvarSlet
  2. Tillykke med fin tid. Godt at se form, motivation og løbe glæden er i top.Men det er også ved at være rigtig løbe vejr, hvis man er til de lidt lunere temp.
    Knus

    SvarSlet
  3. Man bliver da hel harm...

    Men lyder til at alle klarede sig uden større skrammer..

    Tillykke med din PR på ruten! :)

    SvarSlet
  4. Held og lykke i morgen til Helvede i Nord. Ønsker dig gode ben og god (med)vind. Solen vil være med dig. :-) Glæder mig til at læse om dit løb og din oplevelse og erfaringer med sandet. ;-)
    Knus :-)

    SvarSlet