fredag den 25. juli 2014

Paul Cleave: Det syvende mord

Joe arbejder som rengøringsassistent hos Politiet og her giver han indtryk af at være lettere retarderet. Dette er dog en del af Joes plan, i fritiden myrder han nemlig kvinder og i pressen er han døbt Christchurch snitteren. Joe kan på tætteste hold følge politiets efterforskning mens han uset går rundt og gør rent. Vi følger handlingen fra Joes perspektiv gennem hele bogen, får et godt indblik i hans følelse af at være klogere end alle de andre. Joe får dog undervejs et mål, for et af ofrene som politiet og pressen tror at snitteren har begået er ikke Joes værk – han må finde den rigtige morder og hævne at denne person forsøger sig som copycat.

Jeg kan rigtig godt lide bogens fortælleform, det er spændende at se handlingen udvikle sig fra morderens synspunkt og sjovt som den onde kortvarige øjeblikke kan høste læserens medfølelse og sympati. Jeg synes dog at bogen mangler en god og stabilt stigende spændingskurve før den kan kravle op over middel vurdering. Der er peaks af spænding, men de er få og små – jeg forventer mere hvis jeg skal give mere end middel. Det er dog en bog der er værd at læse og jeg går da også videre med forfatterens næste roman.


Vurdering: 3/5  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar