lørdag den 17. august 2013

John Green: En flænge i himlen

Bogen handler om den 16-årige Hazel som lider af uhelbredelig kræft i skjoldbruskkirtlen med metastaser i lungerne. Hazel er afhængig af sit iltapparat for overhovedet at komme igennem hverdagen. Hazel på grund af sin sygdom blevet noget isoleret i forhold til sine jævnaldrende. Hazel deltager dog i selvhjælpsgruppe med andre unge og børn med kræft, Hazel har dog ikke meget tilovers for denne gruppe og klarer sig igennem med sarkasme og distance. En dag i gruppen møder hun dog Augustus, som hun forelsker sig i. Augustus har knoglekræft og har fået amputeret det ene ben, men er nu officielt kræftfri.

Denne bog har fået fantastiske anmeldelser rigtig mange steder og det gjorde mig så nysgerrig at jeg endte med at købe den, da den pludselig var månedsbog hos booksnob.dk. Jeg synes dog at bogen er ualmindeligt intetsigende. Jeg synes der fokuseres på nogle mærkelige dialoger og ordspil, som får mig til at miste interessen. Bogen virker utroværdig i kontakten med Hazels yndlingsforfatter og især når man tager hans baggrund med i betragtning. Der er enkelte gode passager i bogen og selvfølgelig kan man ikke andet end have medfølelse med børn som får frataget deres barndom og må konfronteres med deres dødelighed i en tidlig alder. Dermed kniber bogen sig lige op over bundplaceringen og ender på 2 stjerner efter min vurdering.


Vurdering: 2/5 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar