torsdag den 27. september 2012

Amy Tan: Køkkengudens hustru


Bogen handler om Winnie og hendes veninde Helen, de har holdt sammen som veninder i mange år. De er født og opvokset i Kina, men forskellige omstændigheder har ført dem til USA hvor de nu bor og har store børn. Winnie og hendes datter Pearl har et lidt anstrengt forhold, og begge gemmer på store hemmeligheder for at skåne den anden.
Helen fortæller nu at hun lider af en uhelbredelig hjernesvulst og vil have hemmelighederne på bordet. Hermed tvinges Winnie til at indvie sin datter i fortiden med alle dens spøgelser. Det fører hende tilbage til sin opvækst i Kina, hendes mors pludselige forsvinden, hendes voldelige ægteskab og gennem tiden under 2. verdenskrig.

Da jeg startede på bogen og læste om ”nutiden” synes jeg bogen virkede noget tung og ikke specielt interessant. Heldigvis gav jeg mig tid til at læse videre, for bogen bliver meget gribende når Winnie begynder at fortælle sin livshistorie. Gennem bogen bruges der et meget levende og beskrivende sprog som gør handlingen meget nærværende. Undervejs i handlingen får læseren mange tankevækkende indblik i den kinesiske kultur, både af den gode slags, men absolut også af skræmmende karakter. 

1 kommentar:

  1. Altså bare fordi jeg skvatter for fuld styrke, behøver du jo ikke at lave det stunt også - jeg kunne godt have fortalt dig hvordan det føltes ;-)
    Håber sandelig at du er ok igen, nu var du lige kommet så godt i gang!
    Jeg har læst alle Amy Tans bøger og kan kun anbefale dem alle. De begynder gerne lidt tungt, men så bliver man som du skriver revet helt med i de fantastiske fortællinger fra Kina.

    SvarSlet