lørdag den 18. marts 2017

Poul Erik Larsson: Natten gemmer lyset


Det er altid spændende at kaste sig over en bog af en for mig ny forfatter. Ekstra spændende var det fordi det er nr. 8 i serien om Marcus Falck og ville det nu betyde noget for min læse oplevelse?
Bogen omhandler et gammelt hus som gennem længere tid har stået tomt. I lokalbefolkningen er der vished om at det spøger i dette hus. Et ungt par kommer dog forbi og falder for huset og dets beliggenhed i udkanten af en skov. Uvidende om husets historie køber de huset. Kort efter indflytning begynder der at ske mystiske og uhyggelige ting. 

Lone Lacour som arbejder under Michael Falck er veninde med den unge kvinde Trine der er flyttet ind i "det hjemsøgte hus" og Lone fatter interesse i de ting der sker og sætter sig for at undersøge sagens sammenhæng. Sideløbende med de mystiske hændelser i huset er der en ung pige som forsvinder efter et besøg på en lokal bodega/natklub. Liget findes og Lone bliver også travlt optaget af denne efterforskning. Flere ubehagelige hændelser sker i det gamle hus og nu Trine bliver mere og mere utryg ved at bo der. 

Jeg synes bogen startede meget beskrivende og troede jeg ville komme til at mangle spænding, men spændingen bygges langsomt op og flere gange kunne jeg ikke stoppe med at læse. Jeg vil ikke sige at jeg ligefrem sad på kanten af stolen, men jeg er også inkarneret krimilæser, så der skal noget til. Det overnaturlige aspekt er jeg ikke så vild med, men heldigvis blev det nedtonet i forhold til hvad jeg troede i starten af bogen, så det kom ikke til at fylde og blev nærmest en sød lille biting. Jeg undrede mig lidt over at det bliver kaldt en Marcus Falck krimi, for han er en ret ubetydelig bifigur i meget af bogen - faktisk skulle jeg et godt stykke ind i bogen før han overhovedet "viste sig". Her mangler jeg nok sammenhængen i forhold til at jeg ikke har læst de forrige bøger.

Alt i alt en krimi der har det en god krimi skal have - spænding der bygges op - et plot som giver nysgerrighed og hvor tingene knyttes godt sammen til sidst. Absolut en krimi jeg kan anbefale. Jeg skal ihvertfald selv have fat i de forrige bøger i serien og glæder mig over at have stiftet bekendtskab med endnu en god krimiforfatter.

Vurdering: 4/5 @@@@

Ingen kommentarer:

Send en kommentar