mandag den 22. august 2011

Er løberuter ensrettede?

min løberute ved Ledro søen i Italien blev også kun løbet samme vej rundt
Jeg har et stykke tid undret mig over at mine løberuter synes at være ensrettede, ja jo altså ikke sådan at de ikke må løbes i modsat retning - men jeg løber bare altid samme vej på visse stier og veje. Denne tendens er ret udpræget og for sjov skyld har jeg kigget andre løbere i kortene på endomondo og mit lille "studie" har vist at rigtig mange løbere også ensretter deres løberuter. 

Denne opmærksomhed mundede ud i at jeg prøvede at løbe nogle af mine yndlingsture modsat vej rundt - og til min egen store morskab kom jeg til at løbe forkert på flere småstier, for pludselig kunne jeg ikke finde vej - det hele så jo pludselig ikke ud som det plejede. 


Nå bare en sjov observation og straks jeg ikke tænker så meget på det så ensrettes mine ruter igen - vanens magt er stor. Nu hvor vi er flyttet er jeg også ude og udforske nye "territorier" som også allerede har fået en vis ensretning - men her er jeg også "præget" fra mine mange ture med løbeklubben som jo løber i dette område. Jeg nyder mine nye ture, for der er rigtig mange muligheder og naturskønne områder at løbe i, gamle grusgrave, skov og grusveje. Det er slet ikke dårligt :-).

2 kommentarer:

  1. Det er faktisk lidt skægt, at du har observeret din ensrettede løberetning. Jeg tænkte først over det, da min søster var opmærksom på nøjagtig det samme som dig; hun løb altid samme retning rundt. Hun blev selv provokeret af sin ensretning og prøvede at løbe modsat flere gange. Men det var mærkeligt. Min mor har løbet samme rute i 30 år. Yes, det er ikke noget, som jeg finder på. Hun blev også sat til at prøve at løbe modsat. Det lykkedes kun en gang. Hun kunne simpelthen ikke finde ud af det. Det føltes fuldstændig forkert, sagde hun. Tingene skulle komme i den rigtige rækkefølge.
    Selv har jeg også stier, hvor jeg foretrækker den ene retning fremfor den anden; men det er udelukkende pga. bakker og stigninger. Men en sjælden gang bliver jeg nødt til at bryde retningen, bare fordi.
    Man er vel et vanedyr, men vil helst ikke være det. Og jeg har lært, at afveksling er rigtig godt. ;-)
    Så god fornøjelse på dine nye ruter. :-)
    Knus

    SvarSlet
  2. Der er en af mine yndlingsture, som man absolut kun kan løbe den ene vej, fordi den "forkerte" vej byder på en laaaaang seeeeej stigning. Har kun løbet den den forkerte vej een gang og troede jeg var blevet syg, fordi det bare føltes helt urimeligt hårdt.
    Af og til tager jeg nogen af de andre ture den "forkerte" vej rundt og man ser jo ting på en helt anden måde når man gør det, det er sjovt =)

    SvarSlet